چگونگی برطرف سازی مشکل بدخطی و نارسا نویسی دانش آموزان در فارسی نویسی
کد مقاله : 1023-NKN
نویسندگان
پارسا التیامی نیا *1، مرضیه باقیان یزد2
1دبیر زبان و ادبیات فارسی ایرانشهر
2آموزگار دبستانهای یزد
چکیده مقاله
خط خوب یکی از مهارت‌هایی است که باید از سن کم یعنی از دوره پیش‌دبستانی به دانش‌آموزان آموخته شود، در غیر این صورت بخشی از فرآیند یاددهی و یادگیری دچار نقص خواهد شد. با این حال یکی از مشکلات دانش‌آموزان در دوران مدرسه و به ویژه در سالهای ابتدایی مربوط به نوشتن و یا نارسانویسی است. لذا، این پژوهش به بررسی چگونگی حل مشکل بدخطی و نارسا نویسی دانش آموزان کلاس سوم آموزشگاه دخترانه رسولیان ۱ در حاشیه ی شهر یزد( حسن آباد مشیر) می پردازد. جهت تحقق این هدف، از روش کتابخانه ای و پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش 100 نفر بوده است. برای این کار تحقیقی، از پرسشنامه با 12 پرسش به به صورت کیفی در اختیار آموزگاران توزیع و تکمیل گردید. نتیجه ی تحقیق بیانگر آن است که عوامل متعددی در رخداد بدخطی و نارسا نویسی دانش آموزان در فارسی نویسی، تاثیر گذار بوده که اکثر آموزگاران در مورد استفاده از روش‌های مناسب برای بهبود بدخطی این جامعه مورد تحقیق، نظر مثبت داشته و در پایان نیز، راهکارها و پیشنهادات سازنده در این خصوص ارائه گردیده است.
کلیدواژه ها
بدخطی، نارسانویسی، یادگیری، یزد، فارسی نویسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی