آسیب شناسی درس کارورزی دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1020-NKN |
نویسندگان |
زین العابدین درویشی *1، فرشید اشرفی سلیم کندی2 1استادیار دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه 2مربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه |
چکیده مقاله |
یکی از راه های کیفیت بخشی به برنامه های تربیت معلمان و متناسب سازی آن با شرایط امروز جامعه، آماده سازی و مجهز نمودن دانشجو معلمان به مهارت های حرفه ای، قبل از ورود به کلاس درس، تحت عنوان واحدی به نام کارورزی انجام می گیردکه اصلی ترین وظیفه مراکز تربیت معلم و سازمان هایی است که به انحاء مختلف، معلم تربیت می کنند.بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و آسیب های برنامه درسی کارورزی از منظر مدرسان، معلمان راهنما و دانشجو معلمان می باشد. روش پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی بوده و بر اساس مرور مقالات و منابع قبلی چالش ها و آسیب های کارورزی از دیدگاه اساتید راهنما (در ابعاد اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی – یادگیری: شیوه های ارزشیابی، موانع مدیریتی موانع مالی، موانع انگیزشی/انسانی، موانع برنامه ای و رویکردهای نظری)، معلمان راهنما (در ابعاد اهداف، محتوا، راهبردهای آموزشی، ارزشیابی، زمان فضای آموزشی و..) و دانشجو معلمان ( در ابعاد مشکلات آموزشی، نگرشی، ساختاری، فیزیکی و..) مشخص گردیدند. هم چنین در انتها از مباحث مطرح شده نتیجه گیری به عمل آمده و مهم ترین پیشنهادات کاربردی در راستای رفع چالش ها، موانع و مشکلات مربوط به اجرای برنامه درس کارورزی ارائه گردیدند. |
کلیدواژه ها |
آسیب شناسی، درس کارورزی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |