آسیب شناسی درس کارورزی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1020-NKN
نویسندگان
زین العابدین درویشی *1، فرشید اشرفی سلیم کندی2
1استادیار دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه
2مربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه
چکیده مقاله
یکی از راه های کیفیت بخشی به برنامه های تربیت معلمان و متناسب سازی آن با شرایط امروز جامعه، آماده سازی و مجهز نمودن دانشجو معلمان به مهارت های حرفه ای، قبل از ورود به کلاس درس، تحت عنوان واحدی به نام کارورزی انجام می گیردکه اصلی ترین وظیفه مراکز تربیت معلم و سازمان هایی است که به انحاء مختلف، معلم تربیت می کنند.بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و آسیب های برنامه درسی کارورزی از منظر مدرسان، معلمان راهنما و دانشجو معلمان می باشد. روش پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی بوده و بر اساس مرور مقالات و منابع قبلی چالش ها و آسیب های کارورزی از دیدگاه اساتید راهنما (در ابعاد اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی – یادگیری: شیوه های ارزشیابی، موانع مدیریتی موانع مالی، موانع انگیزشی/انسانی، موانع برنامه ای و رویکردهای نظری)، معلمان راهنما (در ابعاد اهداف، محتوا، راهبردهای آموزشی، ارزشیابی، زمان فضای آموزشی و..) و دانشجو معلمان ( در ابعاد مشکلات آموزشی، نگرشی، ساختاری، فیزیکی و..) مشخص گردیدند. هم چنین در انتها از مباحث مطرح شده نتیجه گیری به عمل آمده و مهم ترین پیشنهادات کاربردی در راستای رفع چالش ها، موانع و مشکلات مربوط به اجرای برنامه درس کارورزی ارائه گردیدند.
کلیدواژه ها
آسیب شناسی، درس کارورزی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی