مطالعه تطبیقی برنامه درسی کارورزی کشور آلمان با تربیت معلم ایران |
کد مقاله : 1019-NKN |
نویسندگان |
کوروش خرم *1، فاطمه شهاب الذین2 1سازمان آموزش و پرورش ناحیه2ساری 2سازمان آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی برنامه درسی کارورزی مراکز تربیت معلم ایران با کشور آلمان میپردازد که ضمن بیان شباهت ها و تفاوت ها، پیشنهاد هایی به منظور بهبود برنامه کارورزی در کشور ایران مانند حضور دانشجویان در مدارس با امکانات رفاهی مطلوب و دارا بودن از معلمان راهنمای با تجربه و با مهارت کافی، اجرای برنامه کارورزی در جهت کسب شایستگی ها و مهارت ها به صورت عملی تا اینکه تاکید فراوان بر گزارش نویسی با حجم بالا شود و همچنین مشارکت و هماهنگی دقیق میان مدارس و مدیران و معلمان راهنما با دانشگاه فرهنگیان و پردیس ها و اداره آموزش و پرورش بیان شد. مقاله حاضر به روش تحلیل اسناد و محتوا می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که در نظام تربیت معلم آلمان واحد درسی کارورزی اجرا می گردد و از اهمیت بسزایی برخوردار است و این کشور بر آنست که طول دوره های کارورزی را جهت کسب شایستگی ها و صلاحیت های معلمی افزایش دهد. اما تفاوت هایی نیز دیده می شود که توجه به آن ها راهگشای برنامه های آموزش عملی دانشجو معلمان می گردد. |
کلیدواژه ها |
مطالعه تطبیقی، کارورزی، تربیت معلم، آلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |