مطالعه تطبیقی برنامه درسی کارورزی کشور آلمان با تربیت معلم ایران
کد مقاله : 1019-NKN
نویسندگان
کوروش خرم *1، فاطمه شهاب الذین2
1سازمان آموزش و پرورش ناحیه2ساری
2سازمان آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی برنامه درسی کارورزی مراکز تربیت معلم ایران با کشور آلمان می‌پردازد که ضمن بیان شباهت ها و تفاوت ها، پیشنهاد هایی به منظور بهبود برنامه کارورزی در کشور ایران مانند حضور دانشجویان در مدارس با امکانات رفاهی مطلوب و دارا بودن از معلمان راهنمای با تجربه و با مهارت کافی، اجرای برنامه کارورزی در جهت کسب شایستگی ها و مهارت ها به صورت عملی تا اینکه تاکید فراوان بر گزارش نویسی با حجم بالا شود و همچنین مشارکت و هماهنگی دقیق میان مدارس و مدیران و معلمان راهنما با دانشگاه فرهنگیان و پردیس ها و اداره آموزش و پرورش بیان شد. مقاله حاضر به روش تحلیل اسناد و محتوا می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که در نظام تربیت معلم آلمان واحد درسی کارورزی اجرا می گردد و از اهمیت بسزایی برخوردار است و این کشور بر آنست که طول دوره های کارورزی را جهت کسب شایستگی ها و صلاحیت های معلمی افزایش دهد. اما تفاوت هایی نیز دیده می شود که توجه به آن ها راهگشای برنامه های آموزش عملی دانشجو معلمان می گردد.
کلیدواژه ها
مطالعه تطبیقی، کارورزی، تربیت معلم، آلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی