نگرش معلمان نسبت به مولفه های تدریس اثربخش و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ( مطالعه موردی: دبستان های (دوره دوم) شهرستان بویین میاندشت)
کد مقاله : 1011-NKN
نویسندگان
مهدی احمدی قوهکی *
دانشچوی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، باهنر اصفهان ، مرکز شهید آیت نجف آباد
چکیده مقاله
هدف از این پزوهش نگرش معلمان نسبت به مولفه های تدریس اثربخش ورابطه ی آن بر روی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. این پژوهش از حیث هدف کابردی و از حیث روش آمیخته ی (کمی _کیفی) است. جامعه آماری این پژوهش آموزگاران مقطع ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بویین‌میاندشت هستند که در سال 1399 مشغول به تدریس بوده اند. نمونه ی به صورت هدفمند و در دسترس آن 34 نفر از آموزگارانی است که به آنها پرسشنامه تدریس اثربخش(اسلامیان و همکاران، 1393) داده شده است. روایی این پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه و متخصصان این حوزه تایید و پایایی آن نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ بالای 80 درصد تایید شده است. برای جمع آوری داده های کیفی از 15 نفر از معلمان در دسترس مصاحبه ساختاریافته انجام گرفت و به صورت کیفی تجزیه و تحلیل شد. برای تحلیل داد های کمی از نرم افزار spss20 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مانند توزیع فراوانی، درصد و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است. در نتیجه این پژوهش، نگرش معلمان به مولفه های به طور کلی بالا ارزیابی میشود. پرسشنامه تدریس اثربخش با عملکرد تحصیلی همبستگی بسیار بالاداشته و دارای ضریب تعیین 0.97 برای تعیین متغیر وابسته( عملکرد تحصیلی ) هستند مولفه های تدریس در کلاس و مدریریت در کلاس نیز با عملکرد تحصیلی دارای رابطه ریاضی بوده و قادر به پیشیبنی آن هستند.
کلیدواژه ها
" طرح درس "، "ارزشیابی "، "تدریس اثربخش "،" عملکرد تحصیلی "، " مدریت کلاس درس"،" روابط عمومی"
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر