راه کار های تقویت صدا کشی و تقویت حافظه شنیداری و دیداری در درس املا دانش آموزان پایه اول ابتدایی |
کد مقاله : 1009-NKN |
نویسندگان |
فاطمه نورمندی پور * پردیس شهید باهنر کرمان (دانشگاه فرهنگیان) |
چکیده مقاله |
درس املاء مهم ترین و اساسی ترین ماده ی درسی است که در تمام مقاطع و پایه های تحصیلی ارائه می گردد بدون شک این تأکید بیانگر اهمیت املاء و کسب مهارت نوشتن آن است. از این رو من با مشاهده مشکل صدا کشی و ضعف در حافظه دیداری در درس املا 7 نفر از دانش آموزان پایه اول در طرح جهاد تربیتی با توجه به اهمیت این مبحث تصمیم به حل مشکل دانش آموزان با استفاده از اقدام پژوهی گرفتم در این پژوهش ابتدا دانش آموزان مشکل دار را با برسی ها کمی و کیفی از جمله مشاهده آزمون های مداد کاغذی آن ها و مصاحبه ای با معلمان کلاس اول در مورد نوع روش کاربردی آن ها و وضع دانش آموزان این کلاس در درس املا انجام گرفت . علاوه بر این با بررسی نوع غلط های دانش آموزان از نظر روانشناسی نیز مشکلات آن ها در زمینه صدا کشی و ضعف در حافظه دیداری و شنیداری مشخص شد و روش هایی که برای این منظور به کارگرفته شد همچنین یک سری روش و بازی های دیگر که به منظور افزایش علاقه و انگیزه دانش آموزان به صورت مرحله ای انجام گرفت و در نهایت اطلاعاتی و شواهدی به صورت کمی و کیفی چمع آوری شد که نشانگر افزایش علاقه و انگیزه دانش آموزان و تقویت حافظه دیداری و شنیداری دانش آموزان شد بنابراین باید برای رفع مشکل دانش آموزان در زمینه درس املا از روش ها ی جدید و بروز را استفاده کنیم . |
کلیدواژه ها |
املا ، حافظه دیداری ، حافظه شنیداری ، صدا کشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |