واکاوی و بررسی سرفصل فعلی کارورزی در رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1007-NKN
نویسندگان
سید عبد الرحمن اعتماد *
عضو سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده مقاله
با بررسی وضعیت فارق التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و سالها تدریس کار آموزی و کارورزی و مشاوره غیر حضوری و حضور،پی به شوک گذر در اولین سال خدمت فارق التحصیلان برده شد و ذهن به سمت واکاوی سر فصل فعلی دانشگاه فرهنگیان در رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان متمایل شد.
در مقاله حاضر برای واکاوی از روش تحقیق مورد کاوی استفاده شده و یافته ها حاکی از آن است که فاصله عمیقی بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده وکسب شده وجود دارد و مشارکت ثمر بخشی بین مدارس و دانشگاه فرهنگیان به چشم نمیخورد و ساختار فعلی برنامه درسی کارورزی به نحوی نیست که بتواند در سازماندهی تجربیات یادگیری و رشد حرفه ای دانشجو معلم موثر واقع شود و تغییرات در برنامه درسی کارورزی فعلی دانشگاه فرهنگیان ضروری است.
نظر به اینکه راه بهبود کیفی مدارس ،ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان است و کارورزی یکی از برنامه های درسی مهم در نظام تربیت معلم است که به این ارتقاء کمک می کند، در پایان مقاله پیشنهادات اجرایی در راستای بهبود برنامه درسی کارورزی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
واکاوی،برنامه درسی،کارورزی،دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی