واکاوی برنامه‌ی درسی کارورزی و بررسی تاثیر آن بر تربیت حرفه‌ای دانشجومعلمان
کد مقاله : 1002-NKN
نویسندگان
سید عبدالرحمن اعتماد1، مریم انصاف *2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان، عضو سازمان پژوهش و مامور آموزشی در دانشگاه فرهنگیان کازرون
2دانشگاه فرهنگیان- مرکز سلمان فارسی شیراز
چکیده مقاله
تحول در نظام تربیت معلم منوط به بازمهندسی سیاست‌ها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامه‌ی درسی تربیت معلم با تاکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه‌ی درسی در نظام آموزش و پرورش و طراحی سیاست‌های مناسب برای ارتقای شیوه‌های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان است. در برنامه‌ی تربیت معلم، استقرار ساز وکارهای ارتقای توانمندی‌های دانشجومعلمان برای مشارکت مؤثر آنان در برنامه‌ریزی درسی در سطح مدرسه در آینده، به ویژه ساز وکارهایی که به تقویت هویت حرفه‌ای آنان می‌انجامد، حائز اهمیت است؛ لذا واکاوی در فرآیند و برآیند برنامه‌ی درسی دانشگاه فرهنگیان با باب همسو بودن یا نبودن با نگرش جدید در برنامه‌ی درسی تربیت معلم، بسیار ضروری است. با توجه به این موضوع، در این پژوهش با روش کیفی- توصیفی به بررسی برنامه‌ی کارورزی پرداخته شده و ویژگی‌های هر یک چهار کاورزی، بیان شده است؛ نقاط ضعف و قوت و چالش‌های پیش رو مورد بحث واقع شده‌اند و در خصوص رفع ضعف‌ها، پیشنهادهایی داده‌ شده است.
کلیدواژه ها
کارورزی، برنامه‌ی درسی، تربیت حرفه‌ای، معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی